22 Haziran 2012 Cuma

Koloni ~ Jean Christophe Grangé

Çeviren: Tankut Gökçe
Orijinal Adı: Miserere
Kapak Tasarımı: Yavuz Korkut
Yayın Evi: Doğan Kitap
Yayın Yılı: 23.Baskı / Ağustos 2009
Sayfa Sayısı: 422

Az önce Grangé'in Koloni'sini bitirdim.
Polisiye denince akla gelen ilk isim, Grangé, hiç şüphesiz yine muhteşem bir kitaba imza atmış.

Jean Christophe Grangé ile tanışmam 13 yaşında, Siyah Kan ile olmuştu. Ben o zamanlar İpek Ongun, Gülten Dayıoğlu falan okurdum. Polisiye dünyasına Grangé'in Siyah Kan'ı ile adım atmak fazla gelmişti. Kitabın ilk 50 sayfasını okuduktan sonra devam edememiştim.

Satın aldığım ilk Grangé kitabı Siyah Kan olsa da, okuduğum (tamamladığım) ilk Grangé kitabı Kurtlar İmparatorluğu oldu. Kurtlar İmparatorluğu'nu okuduktan sonra -ki çok beğenmiştim- Grangé'e bir şans vermenin şart olduğuna emin oldum.

Siyah Kan'ı okuduğum dönem -yaz tatiliydi- benim için sıkıntılı ve sevimsiz bir dönemdi. Yaşanan birkaç tatsız olayın da etkisiyle kitabın uğursuzluğuna hükmetmiştim. Ancak şu "yarım bırakamama" huyum yüzünden onu da tamamlamıştım elbette. Ve benim için önemli bir yere yerleşmişti.

Grangé'in kitaplarını okuma konusunda hep zorlanmışımdır. Mükemmel bir başlangıç yapar, ortalarda bir yerlerde tıkanır, "Bıraksam mı?" diye düşünür ve dayanamayıp devam ederim. Çünkü Grangé, kimse kusura bakmasın  ama, vücuda nüfuz eden bir virüs gibidir.

Bu durum geçerliliğini Koloni'yi okurken de korudu. Ama konu öyle ilginç, kurgu öyle mükemmeldi ki, nefes dahi almadan kitabın sonunu getirdim. Ve kitabı kapatır kapatmaz defterime sarılıp yazdım. Yazmak bir ihtiyaçtı ve kaçınılmazdı. Heyecan ve rahatlama, ikisi bir aradayken ve yoğunlaşmışken paylaşmamak mümkün olmayacaktı.

Koloni, polisiye severlerin es geçmemesi gereken kitaplardan.

3 Haziran 2012 / Pazar
13.47

ARKA KAPAK:

Onlar çocuktular... 
En mükemmel elmasların saflığındaydılar...
Ne en ufak bir lekeleri ne de en ufak bir kusurları vardı...
Ve ne de en ufak bir günahları...
Ama onların saflığı kötülüğün saflığıydı...

  • Egzotizm devam ediyordu. Ermeni kökenli eski bir polis, Şilili bir koro şefinin cinayetiyle ilgili olarak Mauritius Adası'ndan birini sorguluyordu. Bu bir soruşturmadan çok bir "world kitchen"i andırıyordu. (sf.36)
  • "Kamerun'da bir laf vardır; kıçındaki mermi kalbindeki mermiden daha iyidir, derler." (sf.93)
  • "İnat, bir polisin en büyük düşmanıdır..." (sf.102)
  • "Çocuklar ölüme yaklaştırır." diyordu Hegel. (sf.138)
  • "Kalabalık. Bundan daha iyi gizlenecek yer olmaz." (sf.145)
  • "Freud'un ne dediğini biliyor musun? 'Hepimiz küçük çocuklara ve büyük kitlelere hayranlık duyarız.' " (sf.146)
  • "Bütün müptelalarda göçebe ruhu vardır." (sf.201)
  • İnsanlardan nefret ettiğinde onları daha iyi tanıyorsun. (sf.212)
  • "Nevroz, uyuşturucu kullanmayan insanın uyuşturucusudur." (sf.239)
  • "Romantik bir bakış açınız var. İnsanları sevmek gerektiğini, tüm insanların iyiliği, verimliliği ve uzlaşması için onlara saygı gösterilmesi gerektiğini düşünüyorsunuz. Ama bu bakış açısı son derece yanlış. İnsan doğuştan kusurludur. Doğadaki bir bozukluktur." (sf.245)
  • İnsan hayal kurmak için yaratılmıştı, yani itaat etmekten çok mücadele etmek için. Bu evrimin kuralıydı. Ve özellikle de insan şiir için yaratılmıştı. Ütopya da şiirseldi. Ve şiir daima gerçekçiliğin karşısında olacaktı. (sf.250)
  • Dostluk tehlikeli bir şeydi. (sf.320)
  • Uzun zamandan beri insanları yargılamayı bırakmıştı. Artık ihanete inanmıyordu, çünkü edilen yeminlere inanmıyordu. (sf.335)
  • Fanatizm, şiddetin en kötüsüdür. (sf.343)

4 yorum:

  1. biz de ailecek severiz Grangé abimizi. bu kitabı bizde yok ama, okuyanların pek beğenmediğini okumuştuk yorumlardan, ama siz gayet süperdi diyorsunuz, bak şimdi arada kaldık, demek beğenenlerde var, o zaman denemekte de fayda var :) teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çok beğendim. Gerçi sonunu iyi bağlayamamış ama olsun...
      Kitabı ödünç aldığım kuzeniminse favorisi. :o)

      Sil
  2. grange iyi ama daha iyileri var.
    gerritsen hoag p. cornwell daha iyiler.
    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerristen'i sevmiyorum, ısınamadım bir türlü...

      Sil

Bu aralar dinliyorum / aşığım

nasiplenin arkadaşlar :)

926 şarkının sadece 200'ünün gösterilmesi ayıp.

Zevkle Takip Ediyoruz:

Kitapkurtları;

Farklı İklimlerden;